Sådan har cigaretmarkedet udviklet sig

Sponsoreret indlæg.

Hvis der er ét marked som har ændret sig gevaldigt de seneste 100 år, så er det cigaretmarkedet. Cigaretterne fik for alvor sit indtog i forbindelse med første verdenskrig, hvor tobakken blev brugt som nervedæmpende. Senere blev cigaretterne et modefænomen, hvor det var chikt at ryge. De store stjerne røg, punkerne røg, og almindelige unge begyndte at ryge, fordi det engang var sejt at ryge.

De sidste tyve år har diskursen omkring cigaretter og tobak dog ændret sig særdeles.

 

Fra moderne til sundhedsfarligt

Tilbage i tiden blev der ikke tænkt meget over det sundhedsfarlige aspekt af rygning. På billeder fra 20’erne og 30’ernes Europa ses store skuespillere og stjerner med en cigaret i hånden. Det var nemlig moderne og chikt at ryge. Den tendens forsat et godt stykke tid. I 60’erne var f.eks. tobaksreklamer et stort hit.

Først i slutningen af det 20. århundrede fik læger, forskere og almindelige mennesker for alvor øjnene op for, hvor skadeligt og ligefrem dødeligt rygning kan være. I dag er det i Danmark forbudt at reklamere for tobak, og priserne på en pakke cigaretter er højere end aldrig før. Derfor vælger mange danskere i dag at bruge en e-cigaret som alternativ til tobakken.

 

Færre unge ryger i dag – men flere begynder

Heldigvis ryger færre unge mennesker i dag end for bare 30 år siden. Det er en rigtig positiv udvikling for folkesundheden. Alligevel er antallet af unge der begynder at ryge steget de seneste par år. Det er en kedelig udvikling. Rygningens image har ændret sig, og i dag ses rygning som kikset, usundt og ulækkert. Dette dårlige image er der heldigvis mange unge mennesker som har taget til sig. Nutidens unge mennesker kender nemlig til rygningens dårlige ry samt de sociale og sundhedsmæssige konsekvenser, det kan have at starte med at ryge. Glædeligvis vælger mange unge derfor ikke at starte med at ryge.